Öncelikle, gayrimenkul işlemlerinde bir hukuk uzmanıyla çalışmanız şiddetle tavsiye edilir. Türk yasaları bu tür işlemler için yasal temsilci bulundurmayı zorunlu kılmasa da bir avukatla çalışmak, işlemlerinizin güvenliğini ve doğruluğunu büyük ölçüde artırabilir.
Doğru Gayrimenkulü Seçmek
İhtiyaçlarınıza ve tercihlerinize uygun gayrimenkul türünü belirleyin. Büyüklük, düzen, olanaklar ve yerel hizmetlere yakınlık gibi faktörleri göz önünde bulundurun. Bütçenize ve isteklerinize bağlı olarak yeni projeler veya ikinci el gayrimenkuller arasından seçim yapabilirsiniz.
Gayrimenkul Alım-Satımında Yasal Gereklilikler ve Belgeler
Bireysel Satıcılar ve Alıcılar İçin Gerekli Belgeler:
- Tapu aslı veya fotokopisi
- Kimlik kartı (TR Kimlik Numarası görünür olmalı) veya noter onaylı pasaport fotokopisi
- Belediyeden alınacak olan gayrimenkulün güncel değerini gösteren belge
- Satışı avukat veya temsilci gerçekleştirecekse vekâletname
- Zorunlu Deprem Sigortası (DASK) belgesi (sadece konutlar için)
- SPK tarafından yetkilendirilmiş kuruluşlarca hazırlanan değerleme raporu
- Yetkili kuruluşların listesi için: SPK Gayrimenkul Değerleme Kuruluşları
Şirket Satıcıları ve Alıcıları İçin Gerekli Belgeler:
- Tapu aslı veya fotokopisi
- Belediyeden alınacak olan gayrimenkulün güncel değerini gösteren belge
- Vergi Levhası fotokopisi veya aslı
- İmza Sirküleri fotokopisi veya aslı
- Kimlik kartı (TR Kimlik Numarası görünür olmalı) veya noter onaylı pasaport fotokopisi
- Ticaret Sicil Gazetesi örneği (son yönetim kurulu seçimini gösteren)
- Taşınmazla ilgili yetkili kişilerin kimlik bilgilerini içeren yetki belgesi
- Satışı avukat veya temsilci gerçekleştirecekse vekâletname
- Zorunlu Deprem Sigortası (DASK) belgesi (sadece konutlar için)
- SPK tarafından yetkilendirilmiş kuruluşlarca hazırlanan değerleme raporu
Tapu Devri Süreci
Tapu devir işlemleri, Tapu Müdürlüklerinde gerçekleştirilir. Tapu devir süreci için gerekli belgeler hazırlanır ve tapu harcı ödenir. Daha sonra ALO 181 aranarak veya Web Tapu Sistemi üzerinden e-randevu alınır. Randevu gününde alıcı ve satıcı, gayrimenkulün bağlı olduğu tapu müdürlüğüne giderek tapu devrini tamamlayabilirler.
Tapu devir işlemleri online olarak da yapılabilir:
Gerçek ve tüzel kişiler, Web Tapu Sistemi üzerinden taşınmazlarını takip edebilir ve tapu devir işlemlerini gerçekleştirebilirler.
Başvuru Sayfasında Gerekli Bilgiler:
- Alıcı ve satıcının Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numaraları
- Kimlik numaraları
- Telefon numaraları
- Taşınmazın bağlı olduğu tapu müdürlüğünün adı
Tapu müdürlüğü, ödenmesi gereken harç miktarını hesaplayarak taraflara SMS ile bildirir. Harç ve vergiler ödendikten sonra, randevu günü ve saati SMS ile taraflara iletilir. Taraflar yalnızca ıslak imza için tapu müdürlüğüne giderler.
Tapu Devir Süresi
Gerekli belgelerin tamamlanması durumunda, tapu devir işlemi genellikle 1 ila 3 gün içerisinde tamamlanır.
Tapu devri işlemi tamamlandıktan sonra, taşınmazın olası risklere karşı sigorta ile güvence altına alınması oldukça önemlidir.
Tapu Sahipliğini Devralmak (TAPU)
Alıcı, tüm ödemeleri tamamladıktan ve tapu müdürlüğünde ıslak imzalar atıldıktan hemen sonra, tapu müdürlüğü tarafından tapunun aslı alıcıya teslim edilir.